3 redenen waarom Sonos zo succesvol is

Op zoek naar een nieuw geluid? Zoek niet verder. Sonos heeft het allemaal!

Sonos, een merk wat 15 jaar geleden nog helemaal bestond en inmiddels veruit de grootste speler is in de markt van speakers en audiostreamers. Hoe kan het dat dit merk in zo’n korte tijd zo succesvol is geworden? In dit blog 3 redenen die het succes van Sonos verklaren. 1. De apparatuur is gemakkelijk te bedienen 2. gemakkelijk te installeren 3. ziet er geweldig uit.

Sonos is een draadloos muzieksysteem wat je in alle kamers van je huis kunt toepassen. Sonos verkoopt 3 type producten: draadloze speakers, draadloze surroundspeakers (incl. subwoofer en soundbar) en componenten om aan te sluiten op je bestaande installatie of speakers. In alle gevallen kun je muziek afspelen in één of meer kamers in huis.

 

1. Gebruiksgemak

Het klinkt zo simpel. Maak apparatuur makkelijk te bedienen. Bij Sonos hebben ze deze boodschap echt goed begrepen. Niet alleen een kind kan de was doen, maar mijn moeder van 75 ook. Ondanks haar hoge techdrempel en haar vrees om iets kapot te maken, kan ze met haar smartphone alle muziek zoeken, vinden en afspelen die ze maar wil. Het enige wat ik voor haar heb moeten doen is het spotify abonnement aanmaken en activeren binnen Sonos. Nu schallen elke dag de palingsound en Andre Rieu door het huis van mijn ouders. De userinterface van Sonos (dat wat je ziet in het scherm van je tablet of smartphone) is zo overzichtelijk en toegankelijk dat vrijwel alle functionaliteit voor zich spreekt. Sonos is bovendien bijzonder goed in staat gebleken om extra functies toe te voegen zonder dat dit ten koste van het bedieningsgemak gaat. In tegenstelling tot andere fabrikanten staat bedieningsgemak voor Sonos op de eerste plaats. Betere geluidskwaliteit, lagere prijs, ander design…..  alle concurrenten zijn op zoek naar een betere propositie, en zijn hier tot nu toe nog niet in geslaagd.

 

2. Installatiegemak

Al is een product nog zo goed, als je langer dan een uur bezig bent om het te installeren, dan haak ik af. Ik word soms al moedeloos van de gebruiksaanwijzingen als ik ze zie. En waarom is het dan direct een pakket van 10 boekjes in 15 talen? Is het nu echt zo moeilijk om een simpele gebruiksaanwijzing te maken? Ook op dit punt is Sonos briljant. De installatie is kinderlijk eenvoudig. Stekker in het stopcontact, aanmelden bij het netwerk en gaan. En als het dan toch een keer niet lukt (je werkt immers met routers en apparatuur van andere merken) bel je de klantenservice en word je perfect geholpen door een medewerker die echt verstand van zaken heeft. Geen telefonist die met een belscript werkt. Nee, een goed opgeleide enthousiaste en klantvriendelijke medewerker die tot in het diepst van zijn vezels de term service begrijpt. Plug and play gecombineerd met goede service – een ultieme combinatie.

 

3. Design en innovatie

Als je productontwikkeling benadert vanuit technisch oogpunt krijg je vaak de meest onooglijke producten als resultaat. De geluidskwaliteit van een traditionele speaker kan dan nog zo prachtig zijn, de meeste mensen lopen niet echt warm voor een zwarte zuil van 80 cm hoogte in hun interieur. Hetzelfde geldt voor de bediening van traditionele versterkers en stereo-installaties. Deze twee elementen samen geven echter wel heel goed aan wat het probleem van de traditionele hifi-wereld is. De techneuten die aan het roer staan hebben nog steeds niet begrepen dat 50% van de kwaliteitsbeleving van een product ontleend wordt aan makkelijke bediening. De overige 40% wordt bepaald door look & feel. Design is dan ook minstens zo belangrijk als absolute geluidskwaliteit. Is het niet zo dat in 95% van de gevallen de vrouw in huis die beslist over het interieur? De laatste 10% die overblijft is absolute geluidskwaliteit. En hoewel vele audiofielen het fundamenteel met mij oneens zullen zijn heeft Sonos ook op dit punt zijn zaken goed op orde. Laat ik bij het begin beginnen. De prijs-kwaliteit-verhouding van de Sonos speakers is altijd al goed geweest. De play1 (de kleinste speaker) was tijdens zijn introductie al een ware openbaring. Hoe is het in vredesnaam mogelijk om voor € 229,- een speaker met versterker en audiostreamer zo goed te laten klinken? En dan heb ik het nog niet eens over trueplay gehad. Deze softwarematige feature zorgt ervoor dat de speaker zich aanpast aan de eigenschappen van de ruimte waardoor zelfs een speaker die in een lade ligt nog relatief goed gaat klinken. Als ik het niet zelf had ervaren, had ik het niet geloofd. En wil je dan toch betere geluidskwaliteit dan een play5 (en ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen dat wel willen), gebruik dan de connect in combinatie met een losse D/A converter, goede versterker,  prachtige speakers en een hoogwaardig audiostreaming-abonnement. De geluidskwaliteit zal fantastisch zijn en je geniet nog steeds van het gebruiksgemak van Sonos.

 

Kortom

Oké, toegegeven, ik ben waarschijnlijk niet de meest objectieve Sonos-gebruiker die er is. Ik ben een fan, dus mijn uitleg is enigszins gekleurd te noemen. En als je uit moet leggen wat de meerwaarde van een product is, heb je in veel gevallen de eerste slag al verloren. Sonos doet dat dan ook niet. Ze laten je het gewoon ervaren! Sonos is zo overtuigd van zijn producten dat ze zelfs een 100 dagen niet goed geld terug garantie geven. Ik vraag me af hoeveel concurrenten dit ook doen? En hoeveel klanten van Sonos binnen 100 dagen zo teleurgesteld zijn dat ze van de garantie gebruik maken? Zoals gezegd: ik ben een fan en vind vooral de user-interface geweldig. Ik kan maar slecht wennen aan producten van andere merken, die ik in veel gevallen aan mijn klanten wel aanbeveel. Het is net als met mijn iphone. Ik geloof dat Android inmiddels iOS op veel fronten al lang is voorbij gestreefd. Ik ben echter zo ontzettend gewend aan de gebruikservaring van mijn iPhone dat er wel iets heel veel beters voorbij moet komen wil ik de overstap wagen. Voor Sonos is dat niet anders. Ik hoop dan ook stilletjes dat Sonos binnenkort software beschikbaar gaat stellen voor koppeling met onze domoticasystemen, zodat we de ultieme gebruikerservaring van Sonos één op één over kunnen nemen. Zodra dit het geval is, dan ben ik de eerste die het van de daken gaat schreeuwen ;-)