Moderne techniek... handig toch?

Ik heb een nieuwe iPhone. Ik ben 3 dagen bezig geweest om de informatie van mijn oude iPhone op mijn nieuwe te krijgen. Op de één of andere manier lukte het niet om op de juiste manier een backup te maken. Niet in de cloud, niet via iTunes. Elke keer kreeg ik een simpele mededeling: “het is niet gelukt om een backup te maken”. Toegegeven, ik ben niet de meest handige met deze dingen, en sinds de verbouwing van mijn nieuwe huis probeer ik de lijfspreuk van mijn klusser “rust kan je redden” ook op mezelf los te laten. Met wisselend resultaat. Ik zal de krachttermen die ik meerdere keren heb gebezigd nu even voor mij houden ;-). Het probleem werd er namelijk niet mee opgelost. Zelfs een bijna 3 kwartier durend telefoongesprek met de klantenservice van apple bood geen soelaas. Het enige wat resteerde was mijn briljante tech collega, die uiteindelijk alles voor elkaar kreeg. Terugkijkend kon hij alleen niet aangeven wat hij nu precies anders had gedaan. Nou ja, maakt ook niet uit! Hij deed het weer. Ik helemaal happy en direct weer aan de slag met mijn iPhone. Waarop alles supersnel werkte….. behalve mijn navigatie-app. Deze bleek gekoppeld te zijn met mijn provider-abonnement en hoewel ik nog steeds bij dezelfde provider mijn telefoonabonnement heb, kreeg ik elke keer een foutmelding bij het opstarten van de app. Een foutmelding die ik niet kon lezen omdat de “OK”button over de tekst heen stond. Het enige waar ik om kon klikken was dezelfde button om vervolgens de app vrolijk af te sluiten.

Mijn dochter van 10 heeft mijn oude iPhone gekregen. Zonder data-abonnement. Zo kan ze haar ding doen, maar zit ze niet op school of op straat filmpjes te kijken. Thuis kan ze leuk met haar vriendinnen appen, spelletjes doen en filmpjes op youtube te kijken. Ze zat er al maanden naar te vragen en moest elke keer op mij wachten omdat het eerst langer duurde voordat de iPhone 7 leverbaar was en ik het vervolgens niet voor elkaar kreeg om mijn gegevens over te zetten. En toen dit uiteindelijk na vele omwegen toch lukte was al mijn informatie niet van mijn oude iPhone verdwenen. En dat heb ik toch liever wel. Handmatig alles weghalen bleek een verhaal zonder eind. Dan maar terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dom natuurlijk! Alle informatie verdween, maar zonder simkaart was het niet mogelijk om weer in de iPhone te komen. Je moet steeds informatie geven die je niet hebt om vervolgens getrakteerd te worden op een zwart scherm.

Ok toegegeven, we zijn inmiddels 2 weken, veel energie, een simkaart en vele krachttermen verder en alles doet het nu redelijk, maar 1 ding begrijp ik nog steeds niet: waarom wordt alles zo vreselijk moeilijk gemaakt*? De techneuten domineren tegenwoordig de wereld, “nerd” is geen vies woord meer en “geek” wordt zelfs gebruikt als geuzennaam. Elektrische (en straks zelfrijdende) auto’s zijn een hit, de ruimte is vervuild omdat we te veel satellieten en andere technische hoogstandjes in een baan om de aarde hebben geschoten, binnen nu en 10 jaar is kanker een chronische ziekte, niemand kan nog kaartlezen want dat is niet meer nodig, tieners bouwen in hun slaapkamer de ultieme virtual reality bril (om vervolgens voor miljarden hun bedrijf te verkopen) en facebook en google weten meer over mij dan mijn eigen vrouw. Is het dan echt zo moeilijk om een product te maken wat het gewoon doet?

Ik ben echt geen doemdenker en durf zelfs wel te beweren dat ik de tijd waarin we leven en alle mogelijkheden die we op ons pad krijgen fantastisch vind. Maar soms verlang ik echt weer terug naar vrijdagavond lang geleden. Toen we nog 2 tv kanalen hadden en je de hele week uit kon kijken naar dat ene moment: met de hele familie, in je pyjama, onder het genot van een bakkie thee, genieten van die snerpende vrouwenstem die de telefoon aannam en aan het einde van de zin twee octaven in toonhoogte steeg:  “met de assistente van dokter Van der Ploeg!”

Een werkende telefoon…. die het gewoon altijd doet. Nergens ook maar enige vorm van frustratie te bekennen. Behalve misschien bij de beller, vanwege blijvende gehoorschade.

* PS GooseBumpz bestaat bij de gratie van het feit dat apparatuur niet makkelijk gekoppeld kan worden en het niet "gewoon altijd doet". Een groot deel van ons verdienmodel is hierop gebaseerd - ons broodbeleg wordt gefinancierd uit onze uren, de basiskosten dekken we af met de marge op de apparatuur. Toch is het jammer dat apparatuur niet vanuit zichzelf makkelijker te updaten/ verbinden/ aansluiten etc is. Het zou ons als bedrijf dwingen om op zoek te gaan naar een ander verdienmodel, waarbij we minder verdienen per klant, maar meer klanten kunnen bedienen met onze kennis.